Fundația Proiectul de Educație Civică și Dezvoltare Academică
Viitorul României și al Republicii Moldova în Europa
Proiectul și-a propus să contribuie la sporirea securității europene la granița estică a NATO și la viitoarea graniță răsăriteană a Uniunii Europene prin intermediul promovării valorilor democratice și a reformelor în cele două țări aflate de o parte și de alta a râului Prut.
PROIECTE
democratizare regionala

 
Proiectul s-a bazat pe contribuția crucială a experților din România și Republica Moldova în procesul de identificare a riscurilor și propunerea soluțiilor democratice pentru aceste riscuri, care, în cele din urmă, afectează atât țările europene cât și viitorul democrației în regiune.
Atât România, cât şi Republica Moldova au un leagăn comun: Europa. Şi totuşi, de-a lungul timpului s-au manifestat diferenţe semnificative între cele două ţări vecine în ce priveşte raporturile faţă de NATO şi UE. România este membră a Tratatului Nord-Atlantic şi ţară membră a UE. Politica oficială de la Chişinău a avut o poziţie oscilantă în ce priveşte orientarea politică spre UE, cu o tendinţă proeuropeană începand de la sfarsitul lui 2003, generată mai ales de conflictul transnistrean, dar a cărei consistenţă rămâne de văzut.

Tendinţele politice de pe ambele maluri ale Prutului din primii ani ai noului mileniu indicau mai curând prezenţa unor contradicţii decât acţiuni constructive şi benefice celor două ţări, România şi Moldova. Dacă până la începutul lui 2001 dialogul se purta mai mult pe filiera naţional-culturală, după 25 februarie 2001 (când au avut loc alegeri parlamentare) dialogul a constat mai mult din dispute cu caracter naţional şi identitar-revendicative. Această situaţie a afectat negativ atât cetăţenii celor două ţări, cât şi relaţiile dintre cele două guverne. Cu siguranţă că o relaţie bazată pe dialog constructiv între cele două guverne, pe de o parte, şi între grupuri din interiorul societăţii civile, pe de altă parte, ar facilita acţiuni îndreptate spre solidizarea securităţii în această zonă şi ar reprezenta un mijloc important de a depăşi problemele traziţiei către o societate democratică. Mai mult, o cooperare mai strînsă în identificarea ameninţărilor la adresa democraţiei şi a instituţiilor democratice ar creşte şansele unei tranziţii sociale şi politice de succes.

Proiectul a constat în iniţierea şi dezvoltarea unui dialog între specialişti din România şi din Republica Moldova, care să aibă drept rezultat o serie de analize şi propuneri constructive pentru decidenţii politici, în scopul unei securităţi sporite la hotarul estic al NATO si viitorul hotar estic al UE. De asemenea, experţii au elaborat şi analize cu propuneri concrete în sensul democratizării celor două ţări şi a intensificării integrării valorilor europene în societăţile respective.

Apel Transnistria 2005

Comunicat de presa – masa rotunda CCE

Experti CCE

Link 3D Proiect Transnistria

Publicatie Conf II CCE mai 05

ACEST SITE ESTE FINANTAT DE CATRE
ACTIVITATI CIVICE ALE ECDA
ECDA are o bogată activitate civică, desfășurată de-a lungul a peste un deceniu. Am fost co-inițiatori și co-organizatori a două mari și importante manfestări civice – primul protest public împotriva violenței casnice (aprilie 2000 ) și prima ediție a Festivalului Diversității, care a nclus primul marș pentru drepturile comunității LGBT din România (2004 ).